CEMAL SÜREYA’NIN ŞİİRLERİNDE KIRMIZI RENGİN KULLANIMI

Author :  

Year-Number: 2019-42
Yayımlanma Tarihi: 2019-10-28 22:10:47.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 267-283
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Renkler, hayatımızın her anında var olan ve sembolik anlamları da içerisinde barındıran unsurlardır. Cemal Süreya’nın şiirlerinde renklerin kullanımı çağrışım değerleriyle birlikte zengin bir içerik barındırmaktadır. Kırmızı, şairin şiirlerinde yoğun şekilde kullanımı olan bir renktir. Kırmızı, sadece bir renk olarak şiirlerde yer almamaktadır. Aynı zamanda cinselliğin, aşkın, heyecanın ve tutkunun rengi olarak birçok anlama karşılık gelecek şekilde bir kullanım değerine sahiptir. Sanatçının şiirlerinde kırmızı rengin anlam dünyasını, çağrışım değerlerini şiirlerinden hareketle açıklamak Cemal Süreya’ya farklı bir pencereden bakma imkânı sunacaktır. Kırmızı rengin doğrudan kullanımı ve kırmızıyı çağrıştıran sözcüklerin şiirin iç yapısı içerisinde değerlendirilmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır.

Keywords

Abstract

Colors are the elements that exist in every moment of our lives and contain symbolic meanings. The use of colors in Cemal Süreya's poems has a rich content with the values of connotation. Red is a color which is used extensively in the poet's poems. Red is not only included in poems as a color. It also has a value of use, which corresponds to many meanings as the color of sexuality, love, excitement and passion. To explain the values of The use of colors in Cemal Süreya's poems has a rich content with the values of connotation and the meaning of red color in the poems of the artist offer the possibility from a different window to Cemal Süreya. The main purpose of this study is to evaluate the direct use of red color and the words of red in the inner structure of the poem.

Keywords


  • Bigalı, Şeref, (1999) Resim Sanatı, (1.Baskı), TİB Kültür Yay. Ankara

  • Güler, Ahmet Faruk (2004) Cemal Süreya’nın Şiirlerinin Tematik ve Yapı Bakımından İncelenmesi, Fırat Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.

  • _____, Ahmet Faruk (2008) “Cemal Süreya’nın ‘Az Yaşadıksa da’ Şiirinin İmaj Dünyası Bakımından İncelenmesi”, Türk Kültürü Araştırmaları Dergisi, 2008/1 Ankara (Bahar), s.110-114

  • Hüküm, Muhammed (2017), “Cemal Süreya’nın Şiirinde İroni”, Türklük Bilimi Araştırmaları, S. 42, Ankara, s. 77-107.

  • Karaca, Alâattin, (2005) İkinci Yeni Politikası, Hece Yay. İstanbul

  • Martel, Chislaine D., (2000) Ben Enerjiyim, Çev. Arzu Ünal, Arion Yay. İstanbul

  • Orhanoğlu, Hayrettin (2010) 1950 Sonrası Türk Şiirinde Tabiat ve Dünya Algıları, Turkish Studies, C. 5/3, s.1712-1753.

  • Özcan, Tarık, Şiir Sanatında İmajın Yeri-Önemi ve Bunun Cemal Süreya’nın Şiir Dünyasına Uygulanması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.B. S1, 2003, s.115-136.

  • Özmeral Özgür, (2007) Cemal Süreya Şiirinde Kadın ve Erotizm, Ozan Yay., İstanbul

  • Perincek F., Duruel N. (1995) Cemal Süreya “Şairin Hayatı, Şiire Dahil” Kaynak Yay. İstanbul

  • Sözen, Mustafa, (2003), Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar, Detay Yay. Ankara

  • Süreya, Cemal (2015), Sevda Sözleri, YKY, İstanbul

  • Süreya, Cemal (1997), GüvercinCurnatası, Haz. Nursel Duruel, YKY., İstanbul

  • Süreya, Cemal (2016), On Üç Günün Mektupları, YKY, İstanbul

  • Şahinler, Necmettin, (2010), Siyâh ve Yeşil, İnsan Yay. İstanbul

  • Tappe, Nancy Ann. (2014), Ruhsal Rengimiz ve Hayatınızın Anlamı, Kuraldışı Yay., İstanbul

  • Türkoğlu, Sadık, (2015) Şiir Dilinde Renk Anlatımları, Çizgi Kitabevi, Konya.

  • Türkçe Sözlük, (2005) Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara s.888 ve s.904

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics